Biografieën
De biografie verheugt zich tegenwoordig als genre in een enorme populariteit. Nadat Jurjen Vis biografieën had geschreven van Sint Adalbert (8ste eeuw) en de voormannen van de Hollandse Reformatie, Jan Arentsz. en Cornelis Cooltuyn (midden 16de eeuw), werd hij in 1998 gevraagd voor de biografie van de Amsterdamse componist Leo Smit (1900-1943). Bij het onderzoek en schrijven kwamen voor het eerst zijn muziek en zijn geschiedenis bij elkaar. Een overeenkomst met de biografieën van Sint Adalbert, Arentsz. en Cooltuyn was wel dat er ook over Smit bijna niets bekend was. Ook zijn biografie moest worden geschreven vanuit de leegte. Vandaar de titel Silhouetten (naar zijn eerste orkestwerk). Na de biografie van Smit volgden tot 2013 nog vier biografieën van Nederlandse componisten. Voor de toekomst overweegt Jurjen Vis 'ontzuilde' biografieën te schrijven van de Amsterdamse componist Jan Pietersz. Sweelinck en de katholieke Noord-Hollandse politicus Gerrit van den Bosch (1857-1932).
Jurjen Vis ziet het niet als taak van een componistenbiograaf composities te analyseren. Wel moet die biograaf muziekwerken gebruiken als bronnen voor het leven van zijn 'held'. Zo is uit de titels van werken en de tekstkeuze van vocale composities veel af te leiden. Idealiter typeert een componistenbiograaf de muziek en de ontwikkelingen binnen een oeuvre, maar zijn opdracht is eerst en vooral een leven te ontsluiten. En als het lukt dit leven ook te duiden. Een biograaf is immers meer dan de boekhouder van een levensgeschiedenis. In zijn cd-teksten in de Julius Röntgen Edition doet Jurjen Vis wél aan muziekanalyse.